lubomyr-melnyk

En ubrudt strøm af lyd

Ord: Aske Hald Knudstrup

En af de vigtigste egenskaber, man skal være i besiddelse af, når man arbejder på Radar er musikalsk alsidighed. Det betyder ikke, at man skal kunne lide alle former for musik - overhovedet - men det betyder, at man skal kunne lægge øre til lidt af hvert. Men nogle gange kommer der en kunstner forbi, der betyder noget helt særligt for en af os. For mig er Lubomyr Melnyk sådan en kunstner.

Jeg tror, jeg læste og udtalte navnet 50 gange før, det hang ved. Musikken bed sig imidlertid fast ved første gennemlyt. Igennem en længere periode var jeg blevet optaget af den tyske musiker Nils Frahm og hans drømmende klaverunivers, og da han en dag på sin facebookside skrev om en af sine største musikalske inspirationskilder - en ukrainer ved navn Lubomyr Melnyk - var min nysgerrighed vakt. På YouTube var alt jeg kunne finde en bid på 33 minutter fra et album udgivet 1985 med navnet "The Voice of Trees". Det var som bølger, der oversvømmede mit sind, og efter de 33 minutter fandt jeg en hjemmeside, der kunne sælge mig albummet.

Lubomy Melnyks univers er komplekst og hans evner uovertrufne. Forestil dig Steve Reichs "Music for 18 Musicians" spillet af en enkelt mand. På klaver. Uden overdubs. Han kan spille 19,5 toner i sekundet med hver hånd, og han har spillet en time i træk med en hastighed på 13-14 toner i sekundet. Det i sig selv er grund nok til at troppe op på Radar. Men Melnyks musik rummer så mange flere aspekter og nuancer end det. Selvom han kan spille lynhurtigt, så varierer tempoet fra langsomt til svimlende hastigheder. En simpel klaverflade påbegyndes roligt, den repeteres, udvikles og tempoet sættes i vejret. Pludselig lyder det som om, det er tre eller fire pianister, der spiller. Rejsen er påbegyndt.

Den canadisk boende ukrainer kalder selv sin musik for "continuous music" - vedvarende musik. Det tog ham flere år at perfektionere den teknik, der gør Melnyk til noget helt specielt. Som fattig boheme-fyr var der overgange, hvor han gik ugevis næsten uden at spise, hvor han udelukkende lod kroppen få næring gennem hans oplevelser bag klaveret. Det var i samme periode, han var bosat i Paris, hvor han gennem sit arbejde i Operaen ofte akkompagnerede danserinden Carolyn Carlson. Melnyk har fortalt i et interview med the Guardian, at Carlson ikke gik på jorden, men flød hen over gulvet. En iagttagelse, der også gør sig gældende, når Melnyks fingre danser hen over tangenterne. Resultatet er transcenderende musik, hvor det ofte frembringer følelsen af, at forbindelsen mellem hjerne og krop bliver revet itu, så der kun er musikken tilbage.

Luk øjnene og lyt til "Parasol" fra Lubomyr Melnyks seneste plade "Rivers and Streams". Musikken bærer i høj grad præg af, at det ikke bliver fortænkt, hvad der nu skal ske. Numrene bliver til i det øjeblik, hvor Melnyk dropper al rationalitet og lader fingrene og fødderne gøre arbejdet. Når den 67-åriges fingre flyver hen over tangenterne føles det som om, du selv bliver kastet ud i et eventyr, hvor omgivelser bliver irrelevante, og du sidder med følelsen af, at du lige nu har muligheden for at lette og tage hvor hen, du vil. Foran mig ser jeg tydeligt en klar bæk, jeg ser en åben kornmark, jeg mærker solens stråler, jeg er det sted, hvor jeg har mest lyst til at være i øjeblikket.

Sådan får jeg det, når jeg hører Lubomyr Melnyk på en sølle computerhøjttaler. Jeg kan kun gisne om hvor smukt, det må lyde, når manden spiller lige foran øjnene på mig.
Melnyk selv har fortalt, at han bliver som en "flyvende ørn" og en "svømmende delfin", når han spiller. Sådanne udtryk klinger hult, hvis de kom fra én, der havde brugt en uge i et buddhistisk tempel i Thailand. Men med Lubomyr Melnyk tror jeg næsten på, at han transcenderer det naturlige, når klaverets toner udfolder sig foran ham. Jeg tror, Melnyks musik er det tætteste, jeg kan komme på at opleve sand spiritualitet. Jeg tror ikke på, at hverken meditation eller mindfulness kan give mig samme åbenbaring eller ro som Lubomyr Melnyk kan. Jeg tror, det bliver en koncert, der på splitsekunder lader mig rejse fra Radar og jorden rundt. Jeg tror, det bliver fremragende.

---

Lubomyr Melnyk spiller på Radar torsdag d. 25. februar. Døre kl 20.00. Billetter købes HER (kr 120). For at sikre den bedst mulige oplevelse for alle publikummer, sælges der kun 150 billetter til denne aften. Læs mere om koncerten HER.

Back