venuehack_foto2

#Venuehack

På Radar arbejder vi med at udforske og udfordre hvad et spillested er og kan. Vi samarbejder med aktører inden for kunst og teknologi, om at skabe nye, alternative møder mellem mennesker og musik.

Her kan du opleve musik på helt nye måder, når Radar udforsker mødet mellem musik, arkitektur, film, design, poesi og teknologi for at skabe helt nye publikumsoplevelser. Radar har eksempelvis udviklet en modulopbygget scene, som gør det muligt at præsentere hver eneste koncert på den mest optimale måde.

#Venuehack har været del af Aarhus 2017. Kulturhovedstadsåret har været en fantastisk mulighed for at forfølge og udvikle ideer til nye måder at præsentere musik på, og dette arbejde fortsættes i de kommende år.

Eksempler på Venuehacks

Artist takeovers

Løbende lader vi musikere og andre artister indtage vores koncertrum til at forme en totaloplevelse. I 2017 rykkede Concert-In-Stallation ind på Radar og skabte en helheds oplevelse med temaet 'Atmosphere' med koncerter fra Liima og Pust. Læs mere om arrangementet her. I 2018 afholdte bandet Federal Unicorn en anderledes releaseaften på Radar, hvor de blandt andet indrettede sig med spådame, visuelle effekter og performance kunstnere for at skabe den helt rigtige ramme for deres koncert. Læs mere her.

I 2019 har Radar ligeledes indgået et samarbejde med en række musikere fra Det Jysk Musikkonservatoriums sangskriverlinje, der som kollektiv har indtaget vores rum over fem koncertafter for at udfordre det musikalske, kunstneriske og visuelle rum omkring det traditionelle koncertformat. Læs mere her.

Herunder kan du opleve hvordan LISERSTILLE i november 2015 omdannede Radar til deres vision om et post-apokalyptist Blade Runner’sk univers. Backstage, entre, bar, toiletter, scene, røg, lys og helt ned til detaljer som entréstempel indgik som del af deres helhedsoplevelse. Læs mere om oplevelsen her.
Vi opfordrer bands og kunstnere til at tænke alt dette ind i deres koncerter/forestillinger - så tøv ikke med at kontakte os med din kunstneriske vision!

Workshops

Et led i konstant at udvikle sig, er ved at invitere inspirerende mennesker indenfor til at provokere, udfordre og sætte spørgsmålstegn ved vores daglige praksis og eksistensberettigelse. Derfor anser vi ide-generende workshops og seminarer hvor tiltag udvikles og projekter opstår, som redskaber til at finde nye måder hvorpå Radar kan blive et endnu bedre spillested.

Eksempelvis stævnede Radar under SPOT festival 2015 en lang række spillestedsfolk, musikere, arkitekter og kulturentreprenører for at diskutere, hvordan man nedbryder det konventionelle spillested.

 

Radar har ligeledes medvirket i paneldebatter på blandt andet den tyske branchefestival Reeperbahn Festival, hvor vi i 2017 deltog i en debat om publikumsudvikling. Læs mere her

I februar 2018 blev Radar inviteret tre dage til Brussels af Live DMA (netværk af koncertaktører i Europa) for at deltage i en arbejdsgruppe under titlen ”The value of music venues to local authoriries”. Formålet var at udarbejde konkrete anbefalinger til Europa-Kommissionen på spillestedsområdet. Læs mere her.

I 2021 delte Radar vores løbende arbejde med at arbejde med immersive sound i en koncertsammenhæng ved et seminar (læs mere her) i samarbejde med kunstnergruppen Between Music, Lydteknikfirmaet d&b og højtalerspecialisterne Alfa Audio.

Tværæstetiske samarbejder

Koncertformatet har i mange år integreret kunstarter af alle former som elementer til skabe udvidede musikalske oplevelser. Vi tager aktiv del af denne proces, og arbejder med at parre rette kunstneriske partnere til at skabe nye og spændende oplevelser for både publikum og kunstnerne selv.

Af projekter har vi gennem en lang årrække samarbejdet med 365tekster om festivalen Lyd+Litteratur og litterære ekstranumre, hvor forfattere, musikere og lydkunstner blander lyrikkens og musikkens verden. Læs mere om 2018-udgaven af Lyd+Litteratur her. Læs mere om Lyd+Litteratur i 2017 her. Læs mere om Litterære Ekstranumre her.

Vi har også løbende haft besøg af visuelle artister, som i samarbejde med Radar og musikere har skabt helt unikke koncertoplevelser. Læs mere her.

Multikanalkoncerter

Radar har løbende arbejdet med at lave koncerter i særlige lydopsætninger. En fast del af det vi tilbyder musikerne er at kunne præsentere koncerter i et kvadrofonisk set-up, som man kan læse mere om under punktet "Det fleksible koncertrum".

Udover et fast set-up med fire højtaler, har Radar løbende udviklet på at præsentere koncerter og lydoplevelser i et omslusende lydunivers, med højtalere spredt rundt om publikummet.

I 2016 præsenterede de tre toneangivende lydkunstnere Jacob Kirkegaard, Lars Lundehave Hansen og Christian Skjødt hver deres lydkunstværk præsenteret i et multikanals set-up.

I 2017 kunne Radar igen præsenterer et stort multikanalsværk, denne gang kulminationen på et to år langt projekt søsat af Radar under titlen Aarhus x Riga. Værket, som var skabt af seks danske og lettiske komponister, bevægede sig mellem lydkunst, 3d-teknologi, natur og spirituel højtid, og blev præsenteret på et 72-højtaler stort lydsystem i Væksthusene i Aarhus Botanisk Have. Projektet er nærmer beskrevet under punktet "Aarhus x Riga".

Efter at have arbejdet med multikanalsprojekter indenfor lydkunsten i 2016 og 2017, og efter en række produktioner til vores Audiocanvas, gik Radar i 2019 igang med arbejdet mod at præsentere mere traditionelle koncerter i et multikanals set-up. Det endte ud i en fire dage lang festival i juni 2019, hvor Radar præsenterede velkendte navne som Marie Frank, Sonja Hald, jazz-duoen Bremer/McCoy og den grønlandske sangerinde Nive Nielsen. Til koncerterne, som både blev præsenteret på Radar i Aarhus og Folkets Hus i Struer, var et 12-højtaler stort set-up stillet op til at omsluse publikum. Lyden fra scenen blev kanaliseret ud i de forskellige højtalere af en elektronisk musiker fra uddannelsen DIEM, som live under koncerterne sendte lydelementerne fra scenen og rundt om publikum for på den måde skabe en helt unik live-oplevelse.

Set-uppet blev taget rigtig godt i mod, som man blandt andet kan læse i anmeldelsen i Struer Dagblad under overskriften "Så god lyd har du formentlig ikke hørt til en koncert før".

Back