Coverphoto.jpg

At udfordre rammerne

af Mia Fuglsang Holm, 23.05.2018

Gennem de seneste par år har den elektroniske musik fået en opblomstring og samtidig er der kommet et større fokus på den eksperimenterende del af scenen. Det være sig nichegenrer eller lydkunsten, der nu oftere optræder i fællesskaber med andre udtryksformer.

En af de mere markante musikere indenfor den elektroniske musik i Danmark er SØS Gunver Ryberg. Med stor international opmærksomhed indenfor den eksperimenterende elektroniske scene er SØS Gunver Ryberg en komponist, musiker og lydkunstner, der udfordrer rammerne for, hvordan live techno, noise og eksperimental elektronisk musik lyder i dag. SØS Gunver Ryberg har været indstillet til - og modtaget adskillige danske og internationale priser, og hun optræder på venues, festivaler og klubber over hele verden.

Radar har taget en snak med den danske musiker og bedt hende give et øjebliksbillede af den elektroniske scene, som hun oplever den som kunstner.

Hvad er status på kunstmusikken og den eksperimenterende musikscene i Danmark anno 2018?

Jeg har mest opholdt mig i udlandet, men skal dog spille på nogle danske festivaler i maj og juni, hvor jeg nok får mere indsigt. Mit indtryk af Danmark er, at de forskellige elektroniske miljøerne er meget opdelte. Indenfor den eksperimenterende musikscene er der mange submiljøer, og de blander sig desværre ikke

rigtig i hinanden. Undergrundsklubscenen omkring Fast Forward (københavnsk koncertarrangør, red.) er totalt vibrerende og drevet af ildsjæle, der har sat nogle spændende bevægelser i gang i scenen, og det er sindsygt fedt at opleve.

Ser du særlige strømninger i kraft af dit kunstneriske virke, der karakteriserer hvor den elektroniske musik bevæger sig hen lige nu?

I udlandet oplever jeg en større åbenhed for at musikerne/komponisterne/producerne samarbejder med andre kunstarter for at skabe nye koncertoplevelser. Festivalerne fokuserer på musik perspektiveret igennem kunst, teknologi, aktivisme osv. Udtryksmæssigt oplever jeg det som endnu mere eksperimenterende. Genrebegrebet opløser sig og flyder ind og ud af hinanden.

Er der sket nogle ændringer på den elektroniske scene indenfor de seneste år, enten i forhold til kunstnerne eller publikum?

Jeg oplever, at publikum er mere åbne. Hvor passionerede kunstnerne udtrykker sig afhænger af flere ting. I nogle lande udtrykker de vigtigheden af musikken mere, end hvad jeg oplever i Danmark. Musikken tages seriøs som en nødvendighed, en holdning, et statement - man er aktivistisk omkring musikken, hvilket jeg

sjældent mærker i Danmark. Jeg tænker, det har noget at gøre med landenes historie og deres respekt og forståelse for musikkens betydning igennem flere århundreder.

Som performer optræder du på alle mulige spillesteder, klubber og festivaler. Kan du sætte ord på, hvilke overvejelser du gør dig i forhold til det rum du optræder i?

Jeg tænker meget over, hvordan de forskellige lyde vil opføre sig i rummet, hvor stort rummet er, hvilke materialer der er, væggene osv. Jeg får indtryk af rummet og tager stilling til, hvordan jeg skal forholde mig til det, men mange gange har jeg ikke mulighed for at opleve rummet på forhånd, da jeg ikke bor samme sted. Derfor må jeg justere/finde kreative løsninger, når jeg er tilstede, og kan høre lydene bevæge sig i rummet.

Til SPOR Festivalen (Aarhus, maj 2018, red.) har jeg skabt en quadrofonisk lydinstallation, og jeg har en halv dag til at installere lyddelen af værket. Derfor må jeg skabe så optimal en oplevelse udfra de udfordringer/begrænsninger, rummet har. Nogle gange er det bedre at rette højttalerne mod væggen i stedet for direkte mod lytteren.

Og er rummets vigtighed noget du møder interesse for, når du bookes af festivaller, klubber og spillesteder?

Nej - uhyre sjældent - af erfaring spørger jeg altid hvilke slags lokation det er, for det oplyser de ikke altid af sig selv. Jeg skal selv spørge efter rumklangstid, hvis det fx. er en speciel lokation osv.

Back