Merlyn.jpg

Er lydkunst musik ?

Tekst: Mia Holm

Offentliggjort 29.08.2020

Hvad kan gæsterne forvente sig når de d. 29. august har mulighed for at opleve dit værk "Inside's Outside" på Radar?
 - et lydbad der leger med to forskellige kontraster, intimitet og distance. I lyset af den situation vi er i med Covid-krisen, så føler jeg, at min ide har fået en dybere mening i dag end for seks måneder siden.

Hvordan skal man lytte  til sådan et lydværk? Det er vel anderledes end at lytte til en traditionel koncert?
 - et udbredt udtryk vi burger indenfor lydkunst er “passiv lytning” fordi meget i denne genrer er langtrukken og ikke har den ”normale” struktur (vers – omkvæd – kor), så det tvinger os til at lytte uden forventninger. Man får ikke den samme spænding og dynamik, som man ofte oplever ved for eksempel en rockkoncert. Og oftest er der heller ikke tekst/sang eller melodi. Selve lyddesignet bliver den primære kommunikation. Når jeg selv besøger lydinstallationer, så står jeg ofte helt stille, trækker vejret langsomt og måske lukker jeg mine øjne. Når jeg så føler, at jeg har fået ”forbindelse” med det rum jeg er i, så begynder jeg at undersøge. Jeg flytter mig lidt rundt, jeg iagttager selve rummet, måske læser jeg programteksten eller jeg tager en snak med kunstneren.

Er der forskel på den måde man lytter til mere traditionel musik, og så den måde man "bør" lytte til lydkunst?
For mig er forskellen den samme som mellem Netflix og Aros.
Når man besøger Aros Kunstmuseum er men en del af et miljø, der skaber et fokus og opfordrer dig til at stille spørgsmål. Hvorimod når du ser Netflix, så er du en forbruger der modtager en masse information og indtryk. Lydkunst har desværre et ry der handler om at det er akademisk og at man skal have en forhåndsviden om værket og filosofien bag. Det betyder, at mange tror, at det er svært eller at man skal være med i en helt særlig “klub” for at kunne opleve værket rigtig. Men jeg vil rigtig gerne opfordre folk til at glemmer alt det og bare dykke ned i lydkunsten – den måde du oplever lydkunst på er lige så rigtig som den jeg eller andre oplever lydkunsten på. Hvis du tager til en lydinstallation, og du føler at du ikke helt ved hvad der foregår, så prøv at kig dig omkring. Hvorfor foregår det lige her? Hvad er det kunstneren prøver at fortælle mig? Nyder jeg det her?
Det er ligesom at kigge på et maleri på et museum eller en skulptur på et galleri.

Er lydkunst musik?
Det er op til lytteren! Jeg tror enhver kunstner eller akademiker har forskellige svar på det spørgsmål, og de er alle lige gode.
For mig er musik organiseret lyd med en funktion; æstetisk nydelse, dans, afslapning, og det frigører en form for følelsesmæssig og spirituel reaktion. Og så kan du tage musikken med dig – i din bil, på stranden, på din telefon.
Lydkunst på den anden side er konceptuel – det fysiske rum og selve situationen er lige så vigtig som den lyd du hører. Måske føles det ikke behagelig eller underholdende, men værket vil under alle omstændigheder forsøge at udtrykke en ide eller få lytteren til at reflektere over noget der er meget større end selve værket.

Back