PR by Jonas Bang-low.jpg

DE UNDERJORDISKE

De Underjordiske er en naturkraft på scenen. Deres optræden bruser frem og trækker sig tilbage som et mægtigt ocean. Ét øjeblik er der næsten stille. Sakrale, sagte guitarmelodier akkompagnerer akkurat den danske, følelsesbetonede lyrik. 

Indtil flammerne buldrer frem med ubarmhjertig intensitet. Ivrige numre, der kæler for popøret, smelter sammen med storladne rockmelodier, der bygger op og griber fat i kærlighed og spiritualitet. Det er en ufravigelig koncertoplevelse, der både udfordrer og forkæler. En oplevelse, der føles som et samspillet naturfænomen, hvor vellyd, attitude og indtryk når et overjordisk niveau.

Gruppen brød igennem i 2015 med debuten 'Ind I Flammerne’, som i april 2018 blev efterfulgt af albummet ’Flænger I Luften’. Derpå nedjusterede kvintetten den svulstige psykedeliske grundtone, der definerede bandets første plade med sange, som elegant tør tage sig tid til at udfordre, afdække og inspirere.

Et element, som dog går igen på den nye plade, er gruppens søgen efter det spirituelle. Inspirationerne til det nye album er dog også hentet fra både kommunistiske megamonumenter på Balkan, Regnar Lodbrogs saga og Talks Talks udødelige klassiker ‘Spirit of Eden’. Albumtitlen ‘Flænger I Luften’ er inspireret af Philip Pullmans trilogi ‘His Dark Materials’, hvor tusindvis af universer eksisterer parallelt, og hvor der kan skæres huller mellem universerne. Flænger i luften skal i De Underjordiskes univers forstås som revner i det tynde tapet, der udgør ens opfattelse og forståelse af virkeligheden. Med Kures tekster som omdrejningspunkt, rummer albummet således et væld af udtryk, hvor tålmodige slowburners som singlen ‘Flænger I Luften’ står side om side med sprængfarlige guitarsalver på ‘Saskorus’ og mægtige stadionhymner som ’Sommerfrost’ og P6-hittet ‘Piskesmæld’

Det nye album er blevet til delvist på Rømø og Bornholm, mens selve indspilningerne til albummet foregik i Hjorthøj i fælleskab med producer Simon Littauer. Littauer – der er født ind i en musikfamilie, inviterede i sommeren 2017 bandet til at bo med ham i sine forældrenes hus, hvor de med en forstærker i hvert af husets mange rum liveindspillede det nye album over 10 dage. Selve livefornemmelsen gennemsyrer derfor også musikken, der ifølge bandet lever og ånder som aldrig før.

De Underjordiske har med et utal af koncerter opbygget et solidt renommé som et af landets fremmeste livebands. Anmelderroste optrædener på bl.a. Skanderborg og Roskilde Festival medførte i 2016 en nominering til Danish Music Awards som årets danske livenavn. Og i år skal de endnu en gang optræde på Roskilde Festival – denne gang som en del af festivalens hovedprogram, når de indtager og lukker Avalon-scenen lørdag nat i fælles front med Fribytterdrømme.

DUNE MESSIAH

Københavnske folk-noir orkester Dune Messiah, anført af sangskriveren Magnus Westergaard, udfolder et univers af sort romantik og industriel aggressivitet. Igennem følelsesladede tekster som omkranser eksistensens skyggesider og fortabt kærlighed trækker Westergaard på inspirationskilder som Leonard Cohen, Death in June og Nick Cave. Efter Dune Messiah udgav sit debut album "The Iron Oak" i starten 2017 har gruppen været på Europa-tour som opvarmning for bl.a. King Dude, Drab Majesty og :Of the Wand and the Moon:. 

Da Dune Messiah spillede på Spot Festival tidligere dette år, udvalgte Soundvenue koncerten som et af højdepunkterne fra fredagens program med ordene: “Sanger, guitarist og sangskriver Magnus Westergaard spiller en art folk-goth med elektroniske elementer, og det var tydeligt, at han har fuldkomment styr på udtryk og virkemidler.”

Back