MØL.jpg

Møl

Det er gået stærkt for det aarhusianske band MØL, der blander hidsig vokal og aggressiv black metal, med den drømmende atmosfære fra shoegaze-genren. En blanding, der giver et unikt lydbillede, og får den ellers så mørke stemning i black metal, til at lyde symfonisk smukt. Inspireret af bands som My Bloody Valentine, Slowdive, Lantlôs og Alcest blev debutpladen ’JORD’ fra 2018 et af årets helt store metaludgivelser og udråbt som ’Ugens album’ af det internationalt anerkendte metalmagasin Kerrang!, mens de på opfølgeren ’Diorama’ fra 2021 kom i selskab med navne som Slayer, Anthrax og Soilwork på det legendariske pladeselskab Nuclear Blast.

Det internationale gennembrud fik fart, før de for alvor overhovedet nåede at træde ind på den danske scene. Men med medlevende og overbevisende optrædener på Copenhell, A Colossal Weekend, Royal Metal Fest og flere headliner-shows rundt om i landet, er MØL for alvor blevet en spiller på den danske metalscene og et af de bands, man bare skal opleve live.

Support: St. Digue

St. Digue er et Darkwave/Industrial solo projekt skabt af københavnske musiker, Kasper Deichmann.

Hans lyd er mørk, tungsindig og forførende. Med æteriske synthesizere, hårdtslående trommemaskiner, dommedags-prægede elektroniske lydtapeter og dragende melankolske melodier, tager St. Digue lytterne med på en følelsesladet rejse gennem ensomhed og vemod. Med inspiration fra gotiske artister fra 80’erne, moderne elektronisk musik i undergrunden, samt hans black metal rødder skaber han en lyd, der uden tvivl er hans helt egen.

Hans live shows kendetegnes af hans minimale setup, forførende belysning og en elektrisk udstråling, der når langt ud over scenekanten. På mindre end 2 år har han spillet adskillige koncerter i Danmark med bl.a. MØL og Totem, samt udgivet 2 EP’er og debut albummet “Everything Hits At Once”, der modtog masser af ros og etablerede St. Digue, som et navn man skal holde øje med i den danske undergrund.

“Med intravenøs synthesizer males der flimrende billeder som låner fra både industrial og David Bowie. En næsten sjofelt distanceret vokal er tourguide igennem et ustabilt indre univers og smager af statisk elektricitet og en fascination af senfirser-æstetik. Det perfekte soundtrack at miste forstanden lidt til.” - Devilution

Support: SYL

SYL er et gennemborende liveband opstået i en tid uden livemusik.

Det københavnske Post-Hardcore band blander det bedste fra punkens verden med indflydelser fra blandt andet Noise Rock og Hardcore.

Bandet opstod da de 2 venner Andreas (trommer) og Benjamin (vokal) vågnede efter en alvorlig brandert brygget på norsk punk og finsk pebermyntelikør og måtte konstatere at de begge havde ordet SYL tatoveret stort henover brystet.

Detaljerne om hvorfor det lige præcist var ordet SYL der skulle foreviges i blæk står fortsat hen i tågerne, men til gengæld havde de nu navnet på det band de endnu ikke vidste skulle eksistere.

Tekstuniverset berører alt fra ungdommens ængstelighed til maskulinitet og skrøbelighed imens Benjamin Clemens aggressive vokal trækker en melodisk tråd igennem det støjende bagtæppe.

Med et voldsomt udtryk og deres hårdtslående melodiske punk tager SYL dig med ind i et univers der opfordrer til at give følelserne frit løb...

Medlemmer:
Andreas Grønne (trommer), Benjamin Clemens (vokal), Benjamin Grønne (bas), Emil Adalsteinsson (guitar) & Gustav Brønnum (guitar).

Metal+Lyrik.png

Talk: Metal+Lyrik

Vi åbner dørene allerede kl. 19 til en talk om danskspoget lyrik i metalmusikken.

Lægger du mærke til ordene i dit yndlingsmetalnummer? Og hvilket sprog det er på?

I denne talk sætter vi fokus på at vise foreningen imellem metalmusikken og den dansksprogede lyrik sammen med nogen af landets dygtigste sangskrivere indenfor dansksprogede metaltekster.

I metalmusiken benyttes vokalteknikkerne growl og scream og det kan derfor være svært for det utrænede øre at høre lyrikken, men sætter man sig ned og læser teksterne og dykker ned i dem, så åbner der sig en helt anden dimension af metalmusikken, hvor lyrik, poesi og hårdtslående beats mødes. Musikken er med til at skabe følelser og formidle fortællinger, og disse forstærkes af lyrikken.

Vi dykker ned i spørgsmålene:

Hvorfor skrive på dansk?

Er der en tendens til at flere gør dette end tidligere indenfor metalgenreren, og hvad betyder det for en karriere i udlandet?
Hvordan adskiller metalgenren sig fra andre genrer på dette punkt?

Hvorfor ser vi i disse år metalmusik anmeldt i medier som Politikken og information og spille og blive nomineret til Steppeulven mv.

Talken er lavet i samarbejde med Account The Beat og Music City Aarhus 2022.

Panelet består af:

Kim Song Sternkopf:
Kim er vokalist og sangskriver i black-gaze metal bandet MØL, som i 2021 udgav det anmelderroste album Diorama som bl.a. er blevet udnævnt til at være blandt de 50 bedste albums udgivet i 2021 af The Guardian, gennem verdens største independent metal pladeselskab Nuclear Blast i Tyskland.
MØLS tekstunivers skifter mellem det danske og det engelske sprog, både mellem, men også i selve sangene. Bandet har været på flere internationale tours. Kim bruger i sit lyriske virke, stort afsæt i det danske sprog hvor vedkommende autencitet får lov at væve sig ind mellem i personlige historier og pophooks fra den engelske sprog der væver kunstnerisk maskering og rå og smertelig ærlighed sammen i sangenes emotionelle spændefelt mellem raseri, støj og sårbar stilhed

Anne Olesen:
Anne er forsanger og sangskriver i det danske prog-band Danefae og studerer udover det på Det jyske Musikkonservatorium i Aalborg. Anne er født og opvokset i det midtjyske og har med tiden opdaget en stor lidenskab for at skrive sange på dansk. Som barn og ung teenager hørte hun rigtig meget rock, men besluttede sig på et tidspunkt for at blive voksen og begynde på noget mere "seriøst musik". Den tilgang slår langsomt ens musikalske glød ihjel og hun er gudskelov vendt tilbage til rocken. Anne udtaler: ”Jeg elsker, når musik har noget på hjerte og når den overrasker - alt det får jeg lov til at udleve i Danefae.”

Ole Luk:
Afskys musik det modsatte af jordnært, da lyden fra kvartetten føles som et massivt stormvejr, der indtager staden. Man bliver indhyllet af melankoli og sorg, og man får helt ondt af frontmand Ole Luk, der lever sig så meget ind i musikken, at også̊ han fremstår sorgfuld. Man bliver ked af at høre Afsky på den helt rigtige måde. Afsky giver aflad for den følelse, man kan få i kroppen, når den sorte hund kommer på besøg. Dét er for denne anmelder indbegrebet af black metal”
- anmeldelse af Afsky’s koncert på Loppen, Christiania (19.09.2019)

Tore Tvarnø Lind:
Tore Tvarnø Lind er musikantropolog og er ansat som lektor i musikvidenskab på Institut for Kunst- og Kulturvidenskab på Københavns Universitet. Tore har blandt andet forsket i græsk-ortodoks messesang, musiktortur under Irakkrigen og blasfemiballaden omkring Pussy Riot. Siden 2014 har Tore lavet feltarbejde i metalscenen og på festivaler og har rettet opmærksomheden mod intensiteten i hardcore og den fragmenterede black metal-scene, og adresserer konfliktpotentielle spørgsmål om vold, selvmord, mytologi, klima, køn, satanisme og nsbm m.m. som de fremtræder i den klingende musik, produktionen, lyrikken, det visuelle udtryk og den performative kontekst. Tores metalforskning tager udgangspunkt i mødet med de mennesker, der befolker metalscenen: lyttere, musikere, fotografer, producere, spillesteder osv. Tore har senest optrådt i medier som DR2, P3 og radioLOUD og deltager som frivillig på A Colossal Weekend-festivalen som tekstforfatter.

Back