Death Machine
Med de to første singler i rotation på P6 og den tredje single på vej, kan man godt tillade sig at have store forventninger til Death Machines kommende tredje plade. Bandet, der tidligere har haft stor succes med sange som ‘Bleak’ og ‘Cocoon’, eksperimenter denne gang med et lydunivers, der trækker tråde langt tilbage i tiden, ind i junglen og ud i det uendelige univers. Med lydflader skabt af trædeorgel, kalimba, gamle synths og distortede tromboner, vil der være mange indtryk at gå på opdagelse i. Det hele bindes som altid sammen af Jesper Mogensens nære vokal, hans ærlige tekster og den spanske guitar, som har været udgangspunktet siden første plade hjemme fra Jespers køkken.
Historien om Death Machine tager udgangspunkt i en rigtig lorteuge for forsanger Jesper Mogensen. Indenfor én og samme uge skrider kæresten, hans gamle band går i opløsning og han bliver fyret fra sit job. Fortvivlelsen og vreden omdanner Jesper til de første sange, ud fra dogmet at hver sang må max tage 8 timer at færdiggøre, hvoraf både P6 og P3 Barometeret tager rigtig godt imod singlen ‘Become The Dead’.
Fra i starten at være et egentligt soloprojekt for Jesper, er Death Machine nu blevet udvidet til at være et band, som sidenhen er blevet kendt for deres fusion af traditional amerikansk folkemusik og synth. Deres futuristiske album ‘Cocoon’ gav dem et mindre gennembrud på den danske scene. Både titelnummeret og ‘Bleak’ var at finde blandt de mest spillede sange på DR P6 i 2017, og de fik en shortlistnominering som Årets Nye Danske Navn til Gaffa Prisen.
Death Machine har arbejdet intenst på den kommende plade, og har derfor ikke spillet live siden deres succesfulde Danmarks- og Europaturné sidste vinter.
Pladen forventes ude først i november og de nye numre opføres for første gang live på den kommende mini Danmarksturné, der bringer Jesper Mogensen og co. til Aarhus og Radar 22. november.
Death Machine er:
Jesper Mogensen – vokal/guitar
Morten Ørberg – kor/bas
Sven Busck – trommer/keyboard
Simon Christensen – keyboard
Support: Eik Octobre
Emil Skovsgaard Christensen har siden sin tidlige ungdom fået klaverundervisning, men øvningen blev (og bliver fortsat) ofte forstyrret af egne kreative påfund. I dag er han pianist og komponist med base i København, der siden 2016 har udgivet sine stykker under pseudonymet Eik Octobre.
Selvom musikken er komponeret for klassiske instrumenter, er Emil slet ikke opvokset i et hjem med klassisk musik – tværtimod. I modsætning til megen klassisk musik, er filosofien i Eik Octobre at finde styrke i simple idéer. Derfor kan nogle af hans stykker sågar gennemføres af begyndere, men musikken har fortsat sin oprindelse i et kompliceret sted.
Kompositionerne af Eik Octobre rummer grundlæggende en nordisk melankoli med sine længselsfulde klange og rørende melodier, der skaber en tilstand, der bedst opleves og forstås uden ord. Det er netop det instrumentale sprog uden ord, der fascinerer Emil og er essensen af Eik Octobre. Vanskelige følelser kan være umulige at formulere og forstå, men instrumentalmusikken muliggør dette.
Eik Octobre lægger sig i slipstrømmen af moderne, alternative klassiske komponister som bl.a. Ólafur Arnalds, Nils Frahm og Phillip Glass, med deres tålmodige og enkle kompositionsstil. Eik Octobres univers lyder af, at være vokset ud af en depression, men bringer et klart budskab om optimisme og ro.
For sin seneste EP-udgivelse i oktober, ’This Is How It Feels Now’, hvor Lea Kampmann har lagt vokal på singlen ’Tað eg var’, er Eik Octobre nomineret til dette års komponist ved Carl Prisen.