offbeat_1920-x-1005-v2.jpg

OFFBEAT [Aarhus Edition]

Vi gør påmærksom på at koncerten er aflyst. Der arbejdes på at finde en ny dato.

Aftenen er kurateret af den københavnske festival for ny musik og performancekunst, Offbeat, og præsenteret i samarbejde med AUT - Aarhus Unge Tonekunstnere og Radar.

Billetter gælder til begge sæt.

Kl 20.00: NEKO3

Remy Siu: "new notations" for [3] players (2019-ongoing) 20min
Alexander Schubert: vertex hand (2021) * 15min
Simon Løffler: e (2014-2017) 15min

Kalle Hakosalo, Lorenzo Colombo & Fei Nie: objekter, elektronik, visuals

Kl 21.30: EKKOZONE
Philippe Manoury: “Argumenta” (2021)
Uropførsel: Louis Aguirre: “Oriki a Shangó: Kabiosile!” (2020)UROPFØRELSE

Mathias Reumert: multi-percussion, marimba, vibrafon
Anders Elten: marimba, vibrafon
Hélène Navasse: fløjter
Natalie Harris: klarinetter

OM ENSEMBLERNE
NEKO3 er et performance ensemble baseret i København. Fra en position mellem akustisk og elektronisk musik er det gruppens ambition at skabe et nytænkende musikalsk udtryk, hvor hver koncert bygger på et selvstændigt narrativ og koncept, som tilsammen skaber en unik oplevelse for publikum.

NEKO3 arbejder kontinuerligt sammen med komponister om bestillinger og uropførelser af værker. Ensemblet har et særligt fokus på samspillet mellem elektronik, video og lys og bestræber sig på at koble musik, visuel kunst, installationer og kropsperformance sammen til ét konceptuelt udtryk.

Ekkozone blev dannet i 2013 af Mathias Reumert og etablerede sig hurtigt på musikscenen med talrige koncerter på Jazzhouse og store produktioner på Roskilde Festival samt i landets større koncertsale.

Evnen til at favne et bredt publikum og til at begå sig hjemmevandt i klassiske koncertsale såvel som på rytmiske spillesteder, er ofte blevet bemærket:

At være i stue med det danske orkester Ekkozone og deres legesyge og rytmisk inciterende væsen er en gave, som bør skattes højt. Fordi de formår at formidle udover det kulturelle reservat, den slags musik normalt lever i – uden for partiturernes hellige koncertsale møder de folket, på nye steder såsom Roskilde Festival eller Copenhagen Jazzhouse – og dét med en lystig og åben attitude, taknemmeligt stemt mod publikum. (Ralf Christensen, Information)

Ekkozones seneste album, “Steve Reich: Sextets”, modtog Diapason d’Or-prisen og fik følgende skudsmål af den anerkendte kritiker Dominy Clements:  “Ekkozone’s recordings of both works on this CD are second to none”.

OM KOMPONISTERNE
Louis Aguirre, eksileret cubansk komponist, født 1968. Aguirre betragtes som en af sin generations fremmeste latinamerikanske komponister, og har fået værker bestilt og opført af en lang række anerkendte ensembler, fx Arditti String Quartet. Han studerede komposition og violin i Cuba, og allerede som 27-årig var han kunstnerisk leder af og chefdirigent for symfoniorkesteret i fødebyen Camagüey. En række priser og udmærkelser fra uddannelsesårene i Havana og senere da han var ansat i Camagüey, vidner om en solid og omfattende komponistkarriere, der udfoldede sig sideløbende med arbejdet som administrator, dirigent og underviser.

2000-2004 studerede Aguirre på konservatoriet i Amsterdam, og fra 2004 har han været bosiddende i Danmark, hvor han også er gift. Han er kunstnerisk leder af det danske Snow Mask Ensemble og har i mange år arbejdet tæt sammen med blandt andre Ekkozone og de spanske ensembler Neopercusión og SOXXI. Siden premieren på hans systemkritiske opera “Yo el Supremo” ved Teatro Galileo i Madrid 2015 er Aguirre blevet frarådt at rejse til Cuba. Seneste opsætning af hans kammeropera “Ebbó” fandt sted ved New York Opera Festival i maj 2021.

[Biografi af Trine Boje Mortensen, opdateret af Offbeat]

Philippe Manoury, fransk komponist, født 1952. I mange år regnet blandt de store, nulevende komponister af koncertmusik. Manoury er pionér inden for den elektroakustiske genre, og har samtidig skrevet en lang række akustiske værker, blandt andet fire operaer, til førende orkestre såsom Bayerische Staatsoper og Orchestre Symphonique de Montréal, foruden værker til solister såsom Daniel Barenboim og Emmanuel Pahud.

Manoury ist nach dem Tod von Pierre Boulez die Gallionsfigur der französischen Avantgarde.

[Münchner Merkur, d. 25/1-2016]

Simon Løffler, dansk komponist, født 1981. Hans værker folder sig ofte ud som en hybrid mellem det performative og processuelle, det komponerede og det iscenesatte. Både i de tidligere værker, skrevet under hans studietid, og i de senere har Simon Løffler vist nye veje for at vende og mikse genkendelige og nye elementer - både scenen og rummet, lyden og udtrykket, instrumentet og måden der spilles på instrumentet. 

Løffler arbejder ofte med alternative instrumenter, udforsker det selv-gjorte og herigennem opstår nye performer- og musikerroller.

Et tilbagevendende tema i hans værker har været det intime rum, som inddrager lytter og udøver, og bringer dem tættere på selve den musikalske oplevelse. Fx når Løffler skubber ved grænserne for hvor fysisk tæt, vi kan komme på musikken, eller når han udforsker i hvor høj grad interaktion og musikernes forbundethed styrer værkets præmis.

Hans værker er blevet opført af anerkendte ensembler såsom Nikel, Asamisimasa, Scenatet, Ensemble Adapter, Suono Mobile, Plus-Minus Ensemble, Speak Percussion, Ensemble Pamplemousse, We Spoke, Ensemble hand werk, Curious Chamber Players, Athelas Sinfonietta, Neue Vocalsolisten Stuttgart, Defunensemble.

[Biografi af Anne Marqvardsen, opdateret af Offbeat]

Alexander Schubert, tysk komponist, født 1979. Kunstnerisk leder ved Musikhochschule Lübeck’s elektroniske studier, og professor ved Musikhochschule Hamburg. Schubert udforsker grænserne mellem den akustiske og elektroniske verden. I instrumentalstykker, installationer og sceniske værker undersøger han samspillet mellem det digitale og det analoge. Han skaber interaktionsrum, der sætter spørgsmålstegn ved opfattelse og repræsentation. Autencitet og virtualitet er tilbagevende emner for komponisten. Digitale mediers indflydelse på og indramning af æstetiske overvejelser undersøges i et post-digitalt perspektiv. Senest har hans værker kredset om virtual reality, kunstig intelligens og online-medierede kunstværker.

Alexander Schubert er en af grundlæggerne af Decoder Ensemble. Hans værker er i alt blevet opført flere hundrede gange i de seneste par år af blandt andre Ensemble Intercontemporain, Ictus Ensemble, Nadar Ensemble, Ensemble Mosaik, Ensemble Nikel, Klangforum Wien og Decoder Ensemble.

Remy Siu, Vancouver-baseret komponist og medie-kunstner fra Hong Kong, født 1990. For øjeblikket er han involveret i skabelsen af automatiserede og variable værkapparater, som aktiverer lys, lyd, software og kroppen. Han samarbejder med blandt andre Hong Kong Exile, Mahaila Patterson-O’Brien, Vicky Chow, Howie Tsui og Theatre Replacement. Remy har studeret ved Simon Fraser University Contemporary Arts med David MacIntyre, Owen Underhill og Barry Truax. I 2021 stiftede han sunset visitor, et uafhængigt computerspilstudio, som fokuserer på narrative fortællinger. Han er pt. co-kunstnerisk leder for Hong Kong Exile.

Back