Ocean of Sound sætter fokus på scenen for kreativ musik
Det regionale spillested Radar og non-profit koncertarrangøren Aarhus Unge Tonekunstnere (AUT) er klar med en ny koncertserie, Ocean of Sound, der skal være med til at udvikle scenen for kreativ musik i Aarhus.
Over en række koncerter i 2019 præsenteres der til Ocean of Sound musik, man kan svømme i, flyde ovenpå og dykke ned i. De to arrangører ønsker at give lytteren mulighed for at give sig hen og lade sig forføre til en tilstand, hvor lyd bliver et grundelement, som vandet i oceanerne. Uden genrebegrænsninger og æstetiske fordomme inviteres der indenfor til en oplevelse af musikalsk magisk realisme, hvor den normale virkelighedsopfattelse udfordres.
Frederik Sakham, formand for AUT siger:
"AUT søger altid efter at præsentere originale oplevelser, hvor kunstnerne har en nytænkende og kreativ tilgang til deres musik. Samarbejdet med Radar er yderst spændende for os, da vi føler en samhørig trang til at præsentere unge, eksperimenterende kunstnere på tværs af ofte konventionelle genregrænser. Radar er et progressivt, fremadtænkende og åbent spillested, med en yderst interessant profil, og derfor vores perfekte samarbejdspartner. Med koncertserien Ocean of Sound ønsker vi at skabe en ramme, hvor vi med vores fælles passion kan støtte og udvikle scenen for kreativ musik i Aarhus.”
Første Ocean of Sound-koncertaften blev afholdt torsdag den 7. marts i selskab med den islandske cellist og komponist Gyða Valtýsdóttir, der blandt andet var med til at grundlægge det verdenskendte islandske orkester múm og er kendt fra hendes samarbejder med navne som The Kronos Quartet, Colin Stetson, Jónsi (Sigur Ros), Ben Frost og Bryce Dessner (The National). Hun fik selskab af den belgiske eksperimenterende guitarist Kobe Van Cauwenberghe, der med hjælp fra to spolebåndsafspillere og en elektrisk guitar fremførte Brian Enos og Robert Fripps legendariske studiealbums; “No Pussyfooting” og “Evening Star”.
Frederik Sakham har ved flere lejligheder mødt Kobe van Cauwenberghe, og glædede sig før koncerten til at opleve ham i de nye omgivelser på Radar:
"Kobe har jeg mødte gennem forskellige kontemporære musikprojekter i Europa. Hans tilgang til musik er spændende, da han spænder enormt bredt fra klassisk musik, kontemporær kompositionsmusik, musikteater og til soundscape/noise. Hans evne til altid at gå kreativt til værks, ligegyldig hvilken sammenhæng han spiller i, er yderst spændende som lytter. I ’No (more) pussyfooting’ videreudvikler han Brian Eno's visioner om lydlandskaber og meditativ, tranceskabende musik. Koncerten bliver uden tvivl en skøn mulighed for at lade sig forføre og opleve musik transformere sig fra lyd til fysisk materiale man kan slynge sig hen i."
Booker på Radar, Martin Aagaard, så også meget frem til aftenen, hvor han fik mulighed for at præsenterer en artist, han længe gerne har ville hente til Aarhus:
“Gyða Valtýsdóttir er en artist, som jeg har fulgt længe, og det er med en vis stolthed, at det nu er lykkes at få hende til Aarhus, hvor hun denne aften præsentere svævende værker fra sit seneste mesterværk ’Evolution’. Hun har en utrolig alsidig profil og formår som få at skrive både udfordrende originale kompositioner og fortolke det klassiske repertoire på højeste kunstneriske niveau.”
Ocean of Sound bliver en fortløbende koncertserie. Udover koncerten den 7. marts, er der planlagt yderligere tre koncertaftner på Radar i 2019.
”Ocean of Sound bliver et yderst spændende samarbejde, hvor vi får mulighed for at præsenterer nogle helt unikke artister her i Aarhus, som forhåbentligt vil være med til at løfte kulturen i hele byen. Vi er på Radar rigtig glade for at kunne samarbejde med de evig interessante Aarhus Unge Tonekunstnere, som vi har lavet adskillige spændende projekter med tidligere”, fortæller Martin Aagard om det fortløbende samarbejde.
Ocean of Sound#1 var også en del af Panorama Festival, og i den forbindelse besøgte TV2 Østjylland Radar for at sætte fokus på kompositionsmusik. Se indslaget nedenfor: