Klima Kantate 2024: Et performativt klima-apokalyptisk korværk
Den opmærksomme Radar-ven vil nok vide, at vi er udvalgt at Statens Kunstfond til at være netværksscene for udvikling af tværæstetisk kunst i 2024 og 2025. I den forbindelse stiller vi vores koncertrum til rådighed for alle, der arbejder med projekter i et kunstnerisk krydsfelt, hvor lyd er det bærende element.
I januar havde vi besøg af Hannah Unger Coff og Astrid Helena Frej Møller, der brugte Radar til at skabe værket ”De kigger mod cyklus”. Her i juni, hvor koncert-kadencen er på sit minimum, så er det en ære at have åbnet dørene for et nyt hold kunstnere, og det føles både vigtigt og værdifuldt at lade Radars sal være omdrejningspunkt for kunstnerisk udfoldelse, indtil koncerterne vender tilbage i august.
KUNSTEN
Klima Kantate 2024 bliver en forestilling: Et performativt klima-apokalyptisk korværk for to stemmer, fløjte, harpe og lydinstallationer, hvor menneskelige og samfundsmæssige årsager bag klimakatastrofen og dens komplekse historiske baggrund blotlægges.
Forestillingen vil tage afsæt i tre århundreders lyriske tidsbilleder, folkemusikkens traditionsbundne rødder og den klassiske musiks avantgardistiske tonesprog. Holdet vil udvikle et nyt scenisk sprog, der kombinerer digtere fra tre epoker i dansk klimahistorie med en musikalsk iscenesættelse, som levendegøres gennem ruminstallationer, der interagerer og reagerer med musikerne.
Historisk set tager kantateformen afsæt i bibeltekster, og blev komponeret til ceremonier og festligheder i kirken og ved hoffet. Kirkekantaten indeholder typisk en kombination af arier (solosange), korstykker og recitativer (fortalte eller deklamerede passager) og tager udgangspunkt i gudstjenestens liturgi.
Projektet er støttet af Aarhus Kommunes musikpulje og Statens Kunstfond. Kantate 2024 er et udviklingsforløb i samarbejde med Teater Carbon og Aarhus Lydforening.
HOLDET
Isabelle Reynaud
/ Sceneinstruktør og kunstnerisk leder af Teater Carbon
Isabelle Reynaud er uddannet sceneinstruktør på Universitet i München og bl.a. Staatstheater Hannover i 1990. Hun har siden 1991 boet i Danmark og arbejdet som freelanceinstruktør og iscenesætter. Hun arbejder med flere forskellige genrer og processer inden for scenekunsten og gerne tværfagligt.
Fra den Reumertnominerede dokufiktion Spor//Spor, de prisbelønnede teaterforestillinger Dom over Skrig og En Biceps i August, installations-rækken Moving Spaces og poesi- performance En kat i en Tom lejlighed, børne-teaterforestillingen Tre står på hovedet og GenklanG, samt den anmelderroste og prisbelønnede performance-installation DIX – en 20’er fest der afslører krisernes magt og magi.
Isabelle Reynaud har netop fået tildelt et arbejdslegat fra Statens Kunstfond for bl.a. at udvikle nye formater til scenekunsten, gerne i samarbejde med musik. Hun har desuden været en del af ledelsen i Laboratoriets eksperimenter i scenekunst, samt medskaber af den internationale digitale vidensbank om scenekunstneriske metoder og processer.
Johanne Buus van Dassen
/ Fløjtenist, sanger, komponist
Johanne Buus van Dassen er kandidatuddannet i klassisk tværfløjte & kammermusik fra Det Jyske Musikkonservatorium, Aarhus og Sibelius Akademiet, Helsinki i 2019.
Johanne Buus van Dassen er en alsidig musiker, sanger og komponist med stor erfaring inden for tværæstetiske samarbejder, og har i 2020 og 2021 arbejdet på Teaterhuset Filuren, i 2020-2022 været medskabende musiker og performer i performance-ensemblet Mellem Rum på Nordeuropæisk turné. I sommeren 2022 havde hun premiere på H.C. Andersen Festival med installationskoncerten Svanesang.
Johanne Buus van Dassen er kunstnerisk leder for Mellem Rum, og sidder desuden som bestyrelsesleder på Aarhus Folk Festival, bestyrelsesmedlem i Foreningen Musikbevægelsen af 2019, som arbejder for bedre ligestilling i musikbranchen, og i arbejdsgruppen på den nyopstartede Vejle Kammermusikfestival.
Alex Mørch
/ Interdisciplinær komponist og lyd- og installationskunstner
Alex Mørch er solistuddannet i elektronisk komposition fra DIEM på Det Jyske Musikkonservatorium i 2019, og har i løbet af sine studier været tilknyttet Columbia University, New York: Computer Music Center og School of the Arts.
Alex Mørch er en interdisciplinær kunstner/komponist, hvis værker ofte integrerer elementer af hjemmebygget, præpareret eller misbrugt teknologi, opera, støj, performance, lys og motorer i rumlige installationer og koncerter. Drevet af nysgerrighed for naturens fundamentale byggeklodser og samfundets teknologiske overrumpling, reflekterer værkerne ofte over relationen mellem kød, maskine og ånd.
Alex Mørch’s værker og installationer har været udstillet på bl.a. Statens Museum for Kunst, Polens Nationalmuseum, Kunsthal Nord, Industrimuseet, Sophienholm, og Kunsthal Aarhus. Hans installationskoncerter og performances har bl.a. været vist på festivalen Struer Tracks, Aarhus Kulturhovedstad afslutning på Aarhus Rådhus, ARoS Kunstmuseum og til indvielsesperformance på Aarhus ny Arkitektskole.
Helene Dorthea Tungelund
/ Sanger, harpenist og komponist
(Er ikke med under hele forløbet)
Helene Dorthea Tungelund er folkesanger, sangskriver og keltisk harpenist med stor interesse for at fortolke og genopfinde sin egen skandinaviske kulturarv. Hun har en bachelor i rytmisk musik fra Det jyske Musikkonservatorium samt en kandidatgrad i folkemusik fra Syddansk Musikkonservatorium. Derudover har hun erfaring som booker og kunstnerisk leder for Aarhus Folk Festival.
Helene Dorthea Tungelund arbejder eksperimenterende med dansk kulturarv og har bl.a. været performer i installationen We Are The Weather af Mikhail Karikis under SPOR festival samt sanger på lydværket Sirenesang af Ragnhild May.
Helenes soloprojekt Sylfide vandt Årets Helge ved Danish Music Awards 2023, og i 2022 vandt hun både prisen som Årets Nye Rootsnavn og Årets Rootstrack ved DMA. Som en del af trioen Nevesta’s Voice modtog hun også prisen for Årets Rootsudgivelse for debutalbummet Mother Tongues i 2020.