ÅRETS VIGTIGSTE PROJEKT? Vi lancerer TAL
VI HAR OPEN CALL TIL TAL, OG DU ER INVITERET <3
Det er GRATIS at deltage i vores workshops, og du får en masse viden og redskaber, som du kan bruge i dit virke fremadrettet.
ALLE er velkomne, men vi bør nævne, at forløbets indhold er primært rettet mod de 16 til 30-årige, da vi ved, at denne gruppe især er hårdt ramt. Dermed ikke sagt at forløbet ikke er universelt relevant i forhold til de udfordringer som alle i musikbranchen kan opleve.
>> TILMELD DIG HER <<
Hvad er TAL?
TAL har til formål at undersøge og vende den udbredte mistrivsel i musikbranchen, især ved at give værktøjer til at overskueliggøre udfordrende processer hos det aktuelle vækstlag.
På Radar er vi ekstremt stolte af at facilitere og eksekvere det kærkomne, sympatiske og nødvendige projekt TAL, der helt kort står for Trivsel, Arbejdsmiljø og Levende kultur. Sammen med projektleder Viggo Hejgaard, der er ansat af Radar til at have det forkromede overblik over alle TAL-initiativer i 2025, går vi all in på at undersøge og bekæmpe den udbredte mistrivsel, der desværre eksisterer i musikbranchen.
Trivsel og mental sundhed går hånd i hånd med den tilgang vi har til musiklivet på Radar. Vi gør meget ud af, at alle føler sig sete, velkomne og anerkendte i deres arbejde. Det gælder også de artister og kulturaktører vi har på besøg – uanset om de er fulde af erfaring eller helt nye i gamet. Vi tror på, at viden og dialog er vejen frem mod en mere trivselsorienteret og bæredygtig musikbranche, og derfor har vi valgt at investere engagement, tid og kræfter i TAL.
Vi giver dig bedre odds for at tackle musikbranchen
Der er generelt dårlig trivsel i den danske musikbranche. Det ved vi blandt andet fra undersøgelsen When Music Speaks udgivet af Musiklivets Fællesskab i 2023. I undersøgelsen konkluderes det, at: “det kun (er) lidt over fire ud af 10 yngre musikere, der trives.” Vi ved også at processen og kampen med at gå fra vækstlag til etableret musiker kommer med et utal af udfordringer, som er mentalt hårde for mange. Af samme grund har vi også valgt at fokusere på målgruppen 16 til 30 år.
TALs hovedformål er at identificere problemstillingerne, sætte spot på dem og skabe værktøjer, der kan gøre det lettere for det individuelle menneske at håndtere det til tider barske arbejdsmiljø.
STEP 1 / TAL-workshops
TAL vil først og fremmest facilitere givende workshop-dage i regionen, der lægger op til dialog mellem deltagere og aktuelle artister/musikere om musikbranchens arbejdsmiljø. Desuden vil Mental Voice, der er en nonprofitorganisation, som netop arbejder for at øge bevidstheden om mental styrke og trivsel i den danske musikbranche, helt konkret undervise i balancen mellem ressourcer og krav, samt mindset i en præstationskontekst.
Du har mulighed for at tilmelde dig en workshop på et af de spillesteder, der passer dig bedst rent geografisk og datomæssigt. Det er gratis at deltage.
WORKSHOP 1 // Silkeborg, Rampelys // søndag 16. februar
WORKSHOP 2 // Herning, Fermaten // søndag 2. marts
WORKSHOP 3 // Ebeltoft, Rampen // søndag 9. marts
WORKSHOP 4 // Horsens, Platform K // søndag 23. marts
WORKSHOP 5 // Aarhus, Radar // søndag 27. april
Vores workshops i Region Midt er for alle, som enten er aktive musikere eller som via deres arbejde i musikbranchen er interesserede i trivsel i det musikalske arbejdsliv. Hver workshop kan rumme alt fra 25 til 100 deltagere, så der er rig mulighed for at få en plads.
STEP 2 / Showcase-eksperimentet – du kan blive udvalgt
Som en del af TAL bliver en artist/band, der har deltaget i forløbet, udvalgt til at spille tre showcase-koncerter på henholdsvis Radar i Aarhus, på Eurosonic i Groningen, Holland, og på en relevant festival i samarbejde med Den Danske Ambassade i Warszawa/Gdansk. Bandet/artisten udvælges af en neutral lyttergruppe blandt de deltagende på de fem workshops.
Med en dokumentar- og livesessionproduktion af touren og koncerterne vil TAL digitalisere erfaringer, værktøjer og budskaber fra trivselsprojektet. Formålet med den samlede digitalisering er blandt andet at promovere resultaterne for den gængse musikforbruger. Det visuelle produkt laves af Tapetown, og udgives efterfølgende på TAL-partnernes platforme og på sociale medier.
TAL kan ikke lade sig gøre uden:
ROSA
Mental Voice
DMF & DMF Aarhus
Region Midt
Aarhus Kommune
Rampen
Platform K
Fermaten
Hverdagslive
Alexander Engel
Tak til jer <3